Barcelona Olímpica, una plataforma d’accés al coneixement sobre els Jocs Olímpics de Barcelona’92 i l’Olimpisme a la ciutat

El Centre d’Estudis Olímpics i de l’Esport Joan Antoni Samaranch de la Fundació Barcelona Olímpica, el Centre d’Estudis Olímpics i de l’Esport de la Universitat Autònoma de Barcelona i l’Arxiu Municipal de Barcelona posen en marxa Barcelona Olímpica, un projecte dedicat a la preservació i difusió de la memòria olímpica i esportiva de la ciutat, coincidint amb la celebració oficial de la commemoració del 20è aniversari dels Jocs Olímpics de Barcelona’92.

Barcelona Olímpica reuneix la informació sobre els fons i les col·leccions documentals dels respectius ens col·laboradors: del Centre d’Estudis Olímpics i de l’Esport Joan Antoni Samaranch de la FBO, del Centre d’Estudis Olímpics i de l’Esport de la UAB, de l’Arxiu Municipal de Barcelona (fons del COOB’92, HOLSA i OCSA), així com  la biblioteca personal olímpica i esportiva cedida per Joan Antoni Samaranch.

Aquesta iniciativa, per primera vegada, ofereix serveis coordinats d’accés a la informació de les fonts documentals dels Jocs de Barcelona’92 i  estaran accessibles internacionalment des d’una única plataforma.

Més de 11.000 llibres, 180 títols de revista, 6.300 vídeos, 240.600 fotografies, 45 metres lineals de dossiers de premsa, 6 metres lineals de literatura grisa, 11.929 caixes de documentació administrativa i 30.103 mapes y planells, que permetran conèixer a l’usuari la historia olímpica de la nostra ciutat.

A través de plataforma web barcelonaolimpica.net, l’usuari podrà conèixer el fons bibliogràfic, audiovisual o arxivístic de que disposen cadascuna de les institucions sobre els principals temes relacionats amb la historia olímpica i esportiva de la ciutat. Barcelonaolimpica.net també dona accés a la col·lecció digital olímpica que estan desenvolupant les institucions participants i que inclou estudis i publicacions oficials i imatges sobre els Jocs.

Barcelona Olímpica també acull la Col·lecció Joan Antoni Samaranch, part de la biblioteca personal del President del CIO sobre esport i Olimpisme cedida a la Fundació Barcelona Olímpica per ser dipositada i gestionada pel CEO Samaranch. Aquesta important col·lecció, que aplega més de 5.000 títols, es complementa amb obres sobre la seva vida i persona. La col·lecció constitueix un element central i diferenciador d’aquest projecte, i es complementa amb el fons Samaranch dipositat en els arxius del Comitè International Olímpic.

La riquesa de la informació sobre els documents i materials que reuneix  el projecte i la proposta de serveis coordinats, el convertiran en una de les principals fonts de coneixement sobre Olimpisme a nivell mundial, i Barcelona en un exemple sobre la gestió del llegat documental d’uns Jocs Olímpics. Amb aquest projecte, Barcelona vol ser una ciutat pionera i referent mundial en la gestió i aprofitament del llegat immaterial dels Jocs Olímpics i la activitat esportiva de la ciutat.

Els recursos en xifres

11.000 llibres