La gestió de la salut mental en entitats i equips en l’àmbit esportiu

La segona sessió del Fòrum Olímpic – Memorial Romà Cuyàs ha tractat, des de la perspectiva de les entitats i organitzacions, l’esport i la salut mental.

La benvinguda ha estat a càrrec d’Eduard Inglés, director de l’INEFC, espai que ha acollit aquesta segona sessió, i Francesc Terrón, director de la Fundació Barcelona Olímpica, entitat que organitza aquest Fòrum Olímpic.

Gràcies a la col·laboració i la gratitud de la Fundació Blanca hem pogut gaudir de la projecció del documental El viaje. La medalla de la salud mental, que relata la història de l’esquiadora Blanca Fernández Ochoa.

Pots veure el vídeo a l’enllaç d’RTVE: El viaje. La medalla de la salud mental

Després del documental, Paula Fernández Ochoa, consultora i speaker en entorns d’alta competició, ha contextualitzat les necessitats de les persones, especialment dels esportistes, davant la situació d’afrontar determinats problemes vinculats amb la salut mental.

La periodista Mireia Vicente ha moderat una taula rodona formada per Raúl Chapado, president de la RFEA, May Peus, president de la RFEDI, Isabel Pérez, secretària general de la UFEC, i Lucía Jiménez, coordinadora de l’atenció a l’esportista de la Fundació Bepro. A la taula rodona s’ha exposat la necessitat de detectar aquests problemes relacionats amb la salut mental abans que es desencadenin de maneres incontrolades, i per a això es compten amb programes d’ajuda i assessorament als esportistes. Tot i això, en molts casos la falta de mitjans i la magnitud d’aquesta necessitat fa que les entitats reafirmin que anem tard però que es treballa a consciència per aconseguir atallar el problema.

Finalment Susana Regüela, responsable de la Unitat d’Acompanyament a la Carrera Esportiva del CAR Josep Lluís Vilaseca, ha exposat les diferents necessitats que s’han detectat en la carrera d’un esportista durant la seva etapa al CAR. El Centre d’Alt Rendiment Esportiu acull esportistes de dotze a trenta anys, i les necessitats que tenen són diferents en cada etapa del seu creixement personal i esportiu. Els períodes «de transició» són les etapes en què més es reforça l’acompanyament psicològic als esportistes.

L’última de les sessions de la XV edició del Fòrum Olímpic – Memorial Romà Cuyàs: Esport i Salut Mental ha tractat sobre la gestió d’equips.

Per tractar aquest tema hem comptat amb la col·laboració del periodista Jordi Fandiño, que ha moderat la taula formada per Eusebio Unzué, director general de Movistar Team, l’atleta Alex Roca, ambaixador de la Fundació FC Barcelona, Mar Rovira, responsable del departament de Rendiment Mental del RCD Espanyol de Barcelona, i Gerard Raventós, representant de jugadors de bàsquet a YouFirst. Els ponents han relatat les situacions més comunes vinculades amb la salut mental del seu equip a les quals s’enfronten dia a dia per al desenvolupament de la seva feina.

A continuació Jordi Soler, director general de la Lliga de Videojocs Professional, ens ha donat alguns matisos de la salut mental als equips professionals de videojocs i ha destacat les eines amb les quals la Lliga dota aquests equips.

Finalment hem comptat amb la ponència «Rendiment esportiu: factors mentals i emocionals» de Xesco Espar, expert en alt rendiment, amb un gran bagatge en l’alta competició. Gràcies a la seva llarga trajectòria com a entrenador, Xesco es dedica avui dia a ajudar equips, tant esportius com professionals, a millorar el seu rendiment identificant necessitats i/o problemes vinculats amb la «higiene» mental, com ara afrontar situacions d’estrès o alleujar la tensió en els equips de treball.

La clausura del Fòrum Olímpic ha estat a càrrec de David Escudé, president de la Fundació Barcelona Olímpica i regidor d’Esports de l’Ajuntament de Barcelona, que ha volgut agrair a totes les entitats, mitjans de comunicació i persones la seva col·laboració en aquesta XV edició del Fòrum Olímpic – Memorial Romà Cuyàs.

Recordeu que tota la informació del Fòrum Olímpic la podeu trobar a l’enllaç següent: Informació general del Fòrum Olímpic

Si voleu veure els vídeos els teniu a la vostra disposició al nostre canal de YouTube:

La 1a sessió: Esportistes i Salut Mental de la XV edició del Fòrum Olímpic – Memorial Romà Cuyàs: Esport i Salut Mental està disponible al Canal de YouTube: Fundació Barcelona Olímpica – Museu Olímpic BCN – Esportistes i Salut Mental

La 2a sessió: Entitats i Salut Mental de la XV edició del Fòrum Olímpic – Memorial Romà Cuyàs: Esport i Salut Mental està disponible al Canal de YouTube: Fundació Barcelona Olímpica – Museu Olímpic BCN – Entitats i Salut Mental

La 3a sessió: Equips i Salut Mental de la XV edició del Fòrum Olímpic – Memorial Romà Cuyàs: Esport i Salut Mental està disponible al Canal de YouTube: Fundació Barcelona Olímpica – Museu Olímpic BCN – Equips i Salut Mental

FOTOS PER A MITJANS DE COMUNICACIÓ