Pere Miró, director adjunt del CIO, obre la jornada del XII Fòrum Olímpic dedicat al 25 aniversari de Barcelona’92

La benvinguda oficial va ser a càrrec de David Escudé, president de la Fundació Barcelona Olímpica i comissionat d'Esports de l'Ajuntament de Barcelona; Jordi Solà, director de l’INEF Catalunya; Gerard Figueras, Secretari General de l'Esport de Catalunya; Victoria Cabezas, Secretària General del COE i Gerard Esteva, president de la UFEC.

Pere Miró ha destacat la importància de l’Agenda 2020 que estableix l’estratègia a seguir pel Comitè Internacional Olímpic per al futur del moviment olímpic. L’Agenda 2020 va ser adoptada pel CIO al desembre del 2014 i estableix directrius i objectius dels Jocs Olímpics. Aspectes tals com que els Jocs han de ser útils per a l’esport i la societat, la sostenibilitat i el medi ambient, i l’ús de les instal·lacions una vegada finalitzats els Jocs són alguns dels punts més importants que Pere Miró ha destacat en la seva ponència.

A continuació Washington Fajardo, arquitecte de Rio de Janeiro, ens ha explicat com des de l’Ajuntament de Rio es tenia com a objectiu millorar i mantenir el patrimoni històric de la ciutat, com estableix l’Agenda 2020. Per això, es van donar grans facilitats als propietaris perquè restauressin les seves cases posant en valor un tresor cultural. Aquesta acció es va inspirar en la campanya “Barcelona, posa’t guapa” que l’Ajuntament de Barcelona va llançar a la meitat dels anys 80.

Mantenint aquesta línia, Enric Truñó, regidor d’esports de l’Ajuntament de Barcelona i dels JJOO 1992, ha explicat com amb la finalitat de conscienciar al ciutadà, es van engegar campanyes com “Esport per a tots” o la de voluntaris pels JJOO; això va implicar que la ciutadania s’involucrés i adoptés els JJOO com a seus i la importància de l’esport. Aquest sentiment segueix vigent a Barcelona avui dia.

Lluís Millet, arquitecte responsable del departament d’Infraestructures del COOB’92, ha descobert algunes de les grans pautes en la reestructuració de Barcelona i de les infraestructures, un ardu treball que es va fer mirant més enllà del ’92.

La jornada de dijous 26 d’octubre ha conclòs amb la taula rodona de ciutats olímpiques on Anders Lindstad, professor de la Universitat noruega “Lillehammer University College”, Kostas Georgiadis, professor de la universitat grega “Peloponeso University” i delegat de l’Acadèmia Olímpica Internacional i Simon Cooper, director d’esports de l’Ajuntament de Londres, coordinats per Josep Roca, responsable de projectes de Barcelona Activa, han tractat aquells aspectes positius i negatius de l’organització dels Jocs i com s’estan tractant avui dia per solucionar o potenciar les seves conseqüències.

Demà, a les 10h a l’INEFC de Barcelona, començarem amb la taula rodona de “Gestió actual de subseus del 92” amb la presència de Arseni da Palma, director del Canal Olímpic de Castelldefels; Miquel Noguer, Alcalde de Banyoles i Daniel Nart, regidor d’Esports de Terrassa.