Barcelona, Els Jocs Mediterranis 1955

Barcelona, avui, és una gran ciutat mediterrània que ocupa un lloc important en el mónde l’esport. S’hi desenvolupen esdeveniments internacionals de primera magnitud, com la BarcelonaWorld Race, o competicions mundials esportives que la nostra ciutat ha acollit i acollirà en el futur.Tot i que compta amb esdeveniments històrics centenaris com la Travessia al Port NedantCopa Nadal o altres d’emblemàtics com la cursa Jean Bouin, que aquest any ha complert la sevavuitanta-vuitena edició, en la història esportiva de la ciutat hi va haver un punt d’inflexió, que van serels Jocs Olímpics de 1992.

Històricament, Barcelona sempre ha estat una ciutat amb vocació olímpica. Ja s’havia postulatper organitzar els Jocs Olímpics de 1920, 1924 i de 1936. Els Jocs del Mediterrani de 1955 foren una petita compensació. Van ser el primer gran esdeveniment poliesportiu organitzat en el país i sota elpatró del Comitè Olímpic Internacional.

Els Jocs del Mediterrani de 1955 van ser un esdeveniment cabdal per a Barcelona. Van serels primers en què es va emprar aigua del Mediterrani com a símbol en el ritual olímpic, en el qual esva traslladar l’aigua del Mare Nostrum en una àmfora des d’Empúries fins a Barcelona. Aquests jocsvan representar també una gran experiència per a Barcelona pel que fa a l’experiència organitzativa degrans esdeveniments. I això es va valorar per part del Comitè Internacional Olímpic de cara a la sevadesignació com a ciutat olímpica.

Juli Pernas ha plasmat en aquest llibre la seva rigorosa investigació, tractant en profunditataspectes històrics i documentals dels Jocs del Mediterrani de 1955, aportant-hi una visió clara de laseva història.

La Fundació Barcelona Olímpica, que gestiona el Museu Olímpic i el Centre d’Estudis JoanAntoni Samaranch, contribueix amb aquest llibre, juntament amb una exposició fotogràfica d’aquestacita històrica de l’esport i de Barcelona. Precisament, la persona que dóna nom al Museu i al Centred’Estudis, Joan Antoni Samaranch, va jugar un paper rellevant en el comitè organitzador d’aquestsJocs del Mediterrani, impulsant accions culturals com una exposició de l’Art en l’Esport, una sobre elLlibre Esportiu i una representació teatral a la plaça del Rei.

Estem convençuts que aquest llibre serà un element important de consulta per a l’organitzaciód’altres esdeveniments esportius, com els propers Jocs del Mediterrani que Tarragona allotjarà en el2017 i als quals des de la Fundació Barcelona Olímpica hi donarem tot el nostre suport.