Barcelona, més d’un segle de ciclisme

Per segona vegada a la història, la Vuelta Ciclista a España ha escollit Barcelona com a ciutat amfitriona per organitzar l’inici de la cursa en la seva 78a edició. Coincidint amb aquesta efemèride, la Fundació Barcelona Olímpica, des del Centre d’Estudis Olímpics i de l’Esport Joan Antoni Samaranch, ha volgut dedicar aquest llibret a la història de la bicicleta i el ciclisme a la ciutat. És un treball fruit de la col·laboració entre diverses persones que, a través de recerques, històriques i/o verbals, i experiències personals, ens expliquen l’origen del ciclisme i els velòdroms a Barcelona; rememoren algunes de les proves ciclistes més conegudes, tant a escala local com internacional, i tenen la ciutat com a nexe d’unió, sense oblidar el vessant olímpic, amb la participació dels ciclistes catalans als Jocs Olímpics.

AUTORS
Joan Manel Surroca
Periodista amb una trajectòria radiofònica de quatre dècades. Expert en olimpisme i col·laborador en diferents activitats i publicacions de la Fundació Barcelona Olímpica i del Centre d’Estudis Olímpics i de l’Esport Joan Antoni Samaranch. Va cobrir els Jocs Olímpics de Barcelona’92 i de Sydney’00. Autor del bloc “EL MARCADOR”, amb més de mil articles de temàtica esportiva. Distingit pel Consejo Superior de Deportes amb la “Real Orden del Mérito Deportivo” categoria de plata i a la trajectòria professional per la Secretaria General de l’Esport. Reconegut amb medalla d’honor de la “Volta Ciclista a Catalunya” (2009) i el guardó “Històrics del bàsquet català”, atorgat per la Fundació del Bàsquet Català (2011).

Juli Pernas
Des del 1981 ha ocupat diversos càrrecs directius en els Serveis d’Esports de l’Ajuntament de Barcelona. Com a dirigent esportiu ha estat president de la Federació Catalana de Beisbol i Softbol del 1986 al 1994 i vicepresident i secretari de la Unió de Federacions Esportives de Catalunya. També va ser president de la Federació Espanyola de Beisbol i Softbol. Així mateix, és membre del Comitè Olímpic Espanyol des del 1978 i impulsor president de la Comissió d’Esport i Medi Ambient. També és autor de diverses publicacions sobre la història de l’esport a la ciutat de Barcelona i de la història del beisbol a Espanya. Ha estat guardonat amb les medalles de plata (2008) i d’or (2011) de la Reial Ordre del Mèrit Esportiu; amb la distinció de Millor Dirigent de la Federació (2007) i de Millor Dirigent Professional per l’Associació Catalana de Dirigents de l’Esport (2010); amb la insígnia de l’Ordre Olímpica del Comitè Olímpic Espanyol (2014) i amb la Medalla d’Or al Mèrit Esportiu de la ciutat de Barcelona (2019). Des del 2021 forma part del patronat de la Fundació Barcelona Olímpica.

Sergi Valdivieso
Periodista. Al llarg de la seva trajectòria radiofònica ha estat estretament vinculat al ciclisme, del qual es profund coneixedor en tots els aspectes. Ha seguit les principals proves ciclistes, especialment La Vuelta, el Giro i el Tour. Ha estat locutor oficial de mundials de ciclisme, La Vuelta i altres curses. També és professor de català i francès.

Raül Vázquez
Llicenciat en Història i Màster en Gestió del Patrimoni Cultural per la Universitat de Barcelona. Defensor de la conservació, valoració i difusió del patrimoni local. Treballa com a tècnic a la Fundació Barcelona Olímpica, coordinant els departaments de col·lecció i exposicions del Museu Olímpic i de l’Esport i com a responsable del Centre d’Estudis Olímpic i de l’Esport Joan Antoni Samaranch. Forma part de la Junta Directiva del FC Martinenc.

Francesc Terrón
Llicenciat en Administració i Direcció d’Empreses. Comença la seva carrera professional a l’empresa privada. Al 1989 inicia funcions en l’àmbit de l’Ajuntament de Barcelona, com a tècnic de l’Institut Municipal Barcelona Espectacles i posteriorment a l’Institut de Cultura de Barcelona (1996). Al 2002 es va incorporar al departament de Planificació i Control de Gestió del Fòrum de les Cultures 2004. Un any desprès, es va incorporar a l’Institut Barcelona Esports, com a Cap del departament d’Administració (2005-2016) i més tard, com a gerent (2016-2018). Al 2021 es nomenat Director de la Fundació Barcelona Olímpica.