París 1924: Els Jocs de Coubertin

Per tercera vegada a la història, l’any 2024, París és l’amfitriona dels Jocs Olímpics de la XXXIII Olimpíada, coincidint amb el centenari dels Jocs de la VIII edició celebrats també a la capital francesa l’any 1924. El títol d’aquest treball vol reflectir la decisiva intervenció de Pierre de Coubertin per veure uns Jocs Olímpics a París abans de deixar  la seva presidència al Comitè Olímpic Internacional. El pretext era celebrar el 30è aniversari de la creació del Comitè Olímpic Internacional, fundat a la Universitat de La Sorbona el 1894, i la intenció, rescabalar París amb una nova edició dels Jocs Olímpics tenint en compte la seva creixent dimensió i repercussió. Cal recordar que Pierre de Coubertin havia quedat molt decebut de l’experiència dels Jocs Olímpics de París del 1900.

Aquesta segona edició dels Jocs Olímpics va ser molt difusa, especialment per dos motius: per una banda, la rudimentària estructura dels mateixos als seus inicis, i, per altra banda, que aquells Jocs se celebressin del 14 de maig al 28 d’octubre, coincidint amb l’Exposició Universal celebrada a la capital francesa del 14 d’abril al 22 de novembre. Tot i que es van succeir un gran nombre d’esdeveniments, molts no es van ajustar a les exigències d’uns Jocs, amb un caràcter oficiós que seria objecte de revisió en dècades posteriors.

AUTORS
Joan Manel Surroca
Periodista amb una trajectòria radiofònica de quatre dècades. Expert en olimpisme i col·laborador en diferents activitats i publicacions de la Fundació Barcelona Olímpica i del Centre d’Estudis Olímpics i de l’Esport Joan Antoni Samaranch. Va cobrir els Jocs Olímpics de Barcelona’92 i de Sydney’00. Autor del bloc “EL MARCADOR”, amb més de mil articles de temàtica esportiva. Distingit pel Consejo Superior de Deportes amb la “Real Orden del Mérito Deportivo” categoria de plata i a la trajectòria professional per la Secretaria General de l’Esport. Reconegut amb medalla d’honor de la “Volta Ciclista a Catalunya” (2009) i el guardó “Històrics del bàsquet català”, atorgat per la Fundació del Bàsquet Català (2011).